La paloma de Toledo
Author: Vega y Carpio, Félix Lope de (1634)
Title: La paloma de Toledo
Genre: theater
Age: Modern Age
Description: Probably written between 1610 and 1615, it was published within the Parte XXIII de Diferentes autores, and later on in the Parte 29 of Doce comedias de Lope de Vega Carpio [y otros] (Huesca, Pedro Lusón, 1634). The text is also transmitted by a suelta without place nor year of edition, kept in the BNE (T/55351/21), and by a XVIIth-century manuscript (Mss. 16.460) present in the BNE as well. It was premiered in 1625 at court by Tomás Fernández de Cabredo’s company. It is a “comedia urbana” attributed to Lope de Vega, whose most important topic is Juan II’s weakness as a king, which expresses itself in the love intrigue. Moreover, the noble Palomeque family is praised through the characters of the honourable Alonso Palomeque and his beautiful sister, Violante. The sovereign crazily falls in love with doña Violante Palomeque, the “dove of Toledo”, who loves another knight, don Juan de Guzmán, Fernán Pérez de Guzmán’s son, “que aquí desenvuelve el rol de privado del rey castellano, sin que nunca se mencione su oposición (histórica) a Álvaro de Luna. Tras varias vicisitudes, el monarca renuncia a su infeliz pasión por Violante y la desposa con su enamorado” (Londero 2018b).
Key characters: Juan II. Violante Palomeque. Alonso Palomeque. Fernán Pérez de Guzmán. Juan de Guzmán.
Resources:
-
-
-
-
- Text: suelta (without place nor year of edition), Biblioteca Digital Hispánica (BNE.es)
- Studies:
- Barreda Villafranca, Cristina (2019), Linajes y manos en La Paloma de Toledo. Edición crítica y digital, Valencia, Universidad de Valencia.
- Ferrer Valls, Teresa (2004), “El juego del poder: Lope de Vega y los dramas de la privanza”, in Ignacio Arellano & Marc Vitse, eds., Modelos de vida en la España del Siglo de Oro. I. El noble y el trabajador, Madrid, Casa de Velázquez, 159-186.
- Londero, Renata (2017), “Juan II y su corte en las tablas postbarrocas. El picarillo en España (1716) de José de Cañizares”, Crítica Hispánica, 39-2, 135-156.
- Londero, Renata (2018b), “La corte de Juan II en el teatro de los siglos XVII y XVIII, con vistas a un catálogo”, Antonio Chas Aguión, ed., Escritura y reescrituras en el entorno literario del Cancionero de Baena, Berlín, Peter Lang, 165-182.
- Morley, S. Griswold and Courtney Bruerton (1968), Cronología de las comedias de Lope de Vega: con un examen de las atribuciones dudosas, basado todo ello en un estudio de su versificación estrófica, Madrid, Gredos.
- Media:
- Londero, Renata. King Juan II and Álvaro de Luna in the Spanish Baroque Theatre.
- Links:
- Real Academia de la Historia. Juan II.
- Real Academia de la Historia: Álvaro de Luna.
- Memoria de España. La época de las tragedias (1384-1485).
- ARTELOPE-Ficha (uv.es).
- Critical edition of the play in the data-base TESEO.
- Diccionario Biográfico de la Real Academia de la Historia. Lope de Vega Carpio.
-
-
-